Zet voor de verandering eens GEEN logo op je relatiegeschenken!

Als we relatiegeschenken geven als bedrijf, laten we eigenlijk bijna standaard ons logo erop drukken. Best logisch, want je wil met een relatiegeschenk natuurlijk zorgen dat je in beeld blijft bij (potentiële) klanten en andere zakelijke relaties. Maar is het bedrukken van geschenken met een logo eigenlijk wel zo effectief als we denken? Is het in sommige gevallen niet beter om het juist achterwege te laten? In dit artikel gaan we er verder op in!

Oorsprong van de relatiegeschenken

Zelfs in de prehistorie gaven mensen al een vorm van relatiegeschenken. Stamhoofden kregen cadeaus om bij hem of haar in gunst te komen. Het doel van de geschenken was dus eigenlijk al precies hetzelfde als het tegenwoordig is: je probeert iets te bereiken bij de persoon waaraan je het geschenk geeft. De eerste keer dat dit soort geschenken echt commercieel in werden gezet was waarschijnlijk in het jaar 1789 tijdens de inauguratie van George Washington. Hij verspreidde toen namelijk campagne buttons. Dit is een traditie die we nog steeds regelmatig terug zien komen bij verkiezingen, zowel in Amerika als in de rest van de wereld.

Waarom een relatiegeschenk geven zonder logo?

Het geven van een relatiegeschenk zonder logo klinkt waarschijnlijk heel raar en misschien ook niet echt als een goed idee. Maar de kans is groot dat je dat gevoel voornamelijk hebt omdat je zo gewend bent om een logo op al je relatiegeschenken te laten zetten. Je wil immers dat jouw zakelijke relaties aan jouw bedrijf blijven denken. Maar heeft een relatiegeschenk met een bedrijfslogo nu wel echt het effect dat we ervan verwachten? Ga maar eens na bij jezelf: als jij een tas krijgt met het logo van een bedrijf erop, hoe vaak gebruik je deze dan daadwerkelijk ten opzichte van een tas met een leuke vormgeving, maar geen overduidelijke branding erop? Als je pennen weggeeft, maakt het mensen vaak niet zoveel uit als er een logo op staat. Pennen zijn immers praktisch en altijd handig om te hebben. Maar als we het gaan hebben over de luxere relatiegeschenken, is het weglaten van je logo toch wel het overwegen waard!

Een andere soort aandacht

Met een relatiegeschenk wil je uiteindelijk aandacht vragen voor jouw bedrijf of merk. Je wil dat zakelijke relaties niet vergeten dat jouw bedrijf bestaat en dat je een goede kandidaat bent om zaken mee te doen. Maar is een logo op een relatiegeschenk dan echt de beste manier om dit voor elkaar te krijgen? Of kun je er beter voor kiezen om een luxe geschenk te geven dat zo memorabele is dat een relatie automatisch aan jouw bedrijf denkt als ze er gebruik van maken, al staat er geen logo of bedrijfsnaam op? De kans is groot dat mensen meer gebruik maken van een geschenk als er juist geen logo op is gedrukt. Niet iedereen voelt zich er immers comfortabel bij om zo duidelijk reclame te maken voor een ander bedrijf. Als ze het product veel gebruiken of dragen, zijn ze er hoogstwaarschijnlijk erg blij mee. De kans is dan ook groter dat ze anderen vertellen van wie ze het gekregen hebben. Zo komt jouw bedrijf dus alsnog ter sprake en in de aandacht. En eigenlijk zelfs op een nog wat positievere manier 😉

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×