Let op: Wijziging BTW eigen bijdrage relatiegeschenken en personeelsvoorzieningen

Als jouw werknemers of relaties een eigen bijdrage betalen voor personeelsvoorzieningen of relatiegeschenken, dan zijn die opbrengsten vanaf 2024 niet meer aftrekbaar van de belasting. Dit kan best een grote verandering betekenen voor bedrijven, afhankelijk van hoeveel werknemers je in dienst hebt en hoeveel eigen bijdrage je binnenkrijgt van je personeel en zakelijke relaties. Let er dus goed op dat je deze verandering in de aftrek van BTW voor relatiegeschenken en personeelsvoorzieningen meeneemt in je administratie volgend jaar!

BTW over uitgaven en relatiegeschenken

De BTW die je als werkgever betaalt over uitgaven zoals personeelsvoorzieningen en relatiegeschenken kan niet altijd van de belasting af worden getrokken. Er geldt een drempelbedrag van 227 euro exclusief BTW per ontvanger per jaar. Zijn jouw jaarlijkse uitgaven per ontvanger niet hoger dan dit bedrag, dan mag je de BTW hierover aftrekken van de belasting. Een gift of relatiegeschenk is in de meeste gevallen natuurlijk persoonsgebonden, terwijl personeelsvoorzieningen vaak bestemd zijn voor meerdere medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een fitness ruimte binnen je bedrijf of altijd vers fruit in de kantine.

Wil je weten of jij per ontvanger boven dat bedrag uitkomt of eronder blijft? Dit kun je zelf uitrekenen. Als je uitgaven doet die persoonsgebonden zijn, bereken je het bedrag per jaar dus per persoon. Gaat het om personeelsvoorzieningen die voor meerdere werknemers bedoeld zijn, dan deel je het totale bedrag door het aantal medewerkers dat er gebruik van kan maken om de persoonlijke bedragen te berekenen. Zo kun je dus per medewerker vaststellen of je onder het drempelbedrag blijft of er toch bovenuit komt. Overschrijd je het drempelbedrag, dan kun je de BTW over die uitgaven dus niet van de voorbelasting aftrekken.

Welke uitgaven tellen mee en welke niet?

Ga je het bedrag aan uitgaven per medewerker berekenen, dan zijn er uitgaven die wel meetellen en uitgaven die niet meetellen. Je telt in principe alleen de uitgaven mee waar jij als werkgever BTW over hebt betaald. Contante betalingen of dingen zoals een dertiende maand of winstuitkering tellen niet mee. Als je afschrijft op personeelsvoorzieningen, dan baseer je de uitgaven per jaar op een redelijke afschrijving. Dit doe je op dezelfde manier als bij de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting.

Wat verandert er in 2024?

Ontvang je als werkgever een eigen bijdrage van medewerkers of relaties voor personeelsvoorzieningen of relatiegeschenken, dan mag je die tot en met 1 januari 2024 nog van je belasting aftrekken. Blijven de uitgaven op die manier onder het drempelbedrag van 227 euro, dan mag je de BTW over die uitgaven ook nog aftrekken. Over de eigen bijdrage moet je namelijk BTW betalen die je aangeeft met je BTW-aangifte. Vanaf 1 januari 2024 verandert dit dus, want je mag dan de opbrengsten van eigen bijdragen niet meer aftrekken van je uitgaven. Deze verandering is bepaald in het Besluit omzetbelasting, berekeningswijze voor het BUA drempelbedrag. Trek je BTW af voor uitgaven die boven het drempelbedrag liggen? Dan moet je die BTW uiteindelijk weer terugbetalen. Kijk hier dus goed mee uit om onverwachte kosten te voorkomen!

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×