Waarom geven we relatiegeschenken?

De feestdagen staan weer voor de deur en veel bedrijven en ondernemers zijn alweer geruime tijd op zoek naar geschikte relatiegeschenken. De één zweert erbij om ieder jaar relatiegeschenken weg te geven en de ander vindt het ouderwets en zonde van het geld. Waarom geven we eigenlijk relatiegeschenken en is dit nog wel van deze tijd?

De regels rondom relatiegeschenken

Geef jij relatiegeschenken, dan moet je rekening houden met regels vanuit de overheid omtrent voorbelasting en aftrekbaarheid. De Belastingdienst hanteert enkele regels die bepalen wanneer iets voor de belasting als relatiegeschenk wordt beschouwd. Volgens de Belastingdienst zijn relatiegeschenken incidenteel, dus niet structureel, een gift, dus zonder dat je er iets voor terug verwacht, en het moet bestemd zijn voor een bestaande relatie. Cadeaus voor potentiële klanten zijn dus niet btw aftrekbaar en vallen gewoon onder bedrijfskosten.

Koop je relatiegeschenken, dan betaal je hier btw over. In sommige gevallen kun je die btw terugvragen bij de Belastingdienst. Is de ontvanger een particulier, dan mag je geen btw terugvragen. Is de ontvanger een ondernemer, dan mag je de btw wel terugvragen. Er is echter een uitzondering: geef je per ontvanger niet meer uit dan 227 euro per jaar, dan mag je de btw wel gewoon terugvragen, ook als de ontvanger een particulier is. Relatiegeschenken vallen onder ‘representatiekosten’ en zijn dus niet volledig aftrekbaar, maar voor 80%.

Waarom geven we relatiegeschenken?

Een relatiegeschenk is een investering in jouw relatie met een klant of zakenpartner. Je zult het als ondernemer wel voelen in je portemonnee, maar een leuk geschenk wordt altijd gewaardeerd en helpt je dus wel om duurzame relaties op te bouwen. Uit een onderzoek naar relatiegeschenken blijkt dat 83% van de ontvangers het leuk vindt om een geschenk te krijgen. Daarnaast geeft 90% aan dat ze ook kleine cadeaus zoals pennen, mokken of USB-sticks nog zeker een jaar bewaren en gebruiken nadat ze deze hebben gekregen. Het is dus zeker de moeite waard. Natuurlijk kun je verschillende momenten kiezen om relatiegeschenken te geven, dit hoeft niet altijd met de feestdagen. Klanten zullen het zeker waarderen als je aan hun verjaardag denkt of als je hen iets geeft voor de geboorte van een kind of een bepaald jubileum. Dit maakt het ook persoonlijker.

Wat geef je als relatiegeschenk?

Naast het doel van het relatiegeschenk en het moment waarop je het geeft, is het natuurlijk belangrijk wat je jouw klanten en zakenpartners cadeau doet. Kleine cadeaus zoals pennen, sleutelhangers, USB-sticks, mokken en bidons hebben het altijd goed gedaan en dat zal ook zeker zo blijven. Dat soort geschenken zijn goed voor je bedrijfsnaam, aangezien ze makkelijk worden verspreid en mensen ze lang zullen gebruiken omdat ze functioneel zijn. Wil je liever voor wat luxere relatiegeschenken gaan? Dan zijn gadgets zoals bluetoothspeakers of powerbanks een populaire keuze. Daarnaast worden duurzame cadeaus ook steeds geliefder op het gebied van relatiegeschenken. Daarmee laat je als ondernemer ook zien dat je met duurzaamheid bezig bent.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×