Wie draagt de verantwoordelijkheid voor de bedrijfskleding?

Er is natuurlijk niets belangrijker dan veiligheid op de werkvloer. Vooral als je in een beroep werkt dat wat meer risico met zich meebrengt. Om die reden is bedrijfskleding of veiligheidskleding vaak verplicht bij dit soort beroepen, voor de veiligheid van het personeel. Maar als jij bij zo’n bedrijf gaat werken, ben jij zelf dan verantwoordelijk voor het dragen van de juiste werkkleding, of draagt de werkgever de verantwoordelijkheid voor de bedrijfskleding?

Veiligheidskleding of bedrijfskleding

Met bedrijfskleding en veiligheidskleding wordt meestal niet hetzelfde bedoeld, wat nogal verwarrend kan zijn. Als er gesproken wordt over veiligheidskleding, gaat het over kleding die aan de veiligheidsvoorschriften voldoet binnen jouw vakgebied. Als we over bedrijfskleding spreken, gaat het om kleding die door de werkgever verplicht wordt gesteld, zoals een bepaald uniform waarin het personeel moet werken. Veiligheidskleding moet een CE-markering hebben, alleen dan weet je zeker dat de kleding echt veilig is.

Wie is er verantwoordelijk voor veiligheidskleding?

Jouw werkgever is verantwoordelijk voor het aanschaffen van veiligheidskleding met een CE-markering die voldoende bescherming biedt bij de werkzaamheden die jij uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan de juiste weerstand en eventueel brandveiligheid. De kleding die je draagt op de werkvloer moet de juiste ledematen bedekken en het moet er altijd voor zorgen dat het gezondheidsrisico minimaal blijft. Een shirt met korte mouwen dragen is daarom vaak niet toegestaan bij risicovolle werkzaamheden. Draag je een vest? Dan moet dit in de meeste gevallen gesloten zijn.

De werkgever is ook verantwoordelijk voor eventuele aanpassingen aan de veiligheidskleding en het doorgeven hiervan. Het kan voorkomen dat jij zelf de kleding aan moet schaffen, maar wel een deel vergoed krijgt van je werkgever. Maar in de meeste gevallen wordt de kleding volledig door de werkgever betaald. De werkgever is altijd verantwoordelijk voor het feit dat iedereen de juiste veiligheidskleding draagt op de werkvloer. Natuurlijk ben jij zelf ook verantwoordelijk voor het naleven van de protocollen die op de werkvloer gelden. Draag je niet de juiste kleding tijdens het uitvoeren van risicovolle werkzaamheden, dan ben je niet verzekerd als er zich een ongeval voordoet. De werkgever is dus verantwoordelijk voor het leveren van de veiligheidskleding, maar jij bent zelf verantwoordelijk voor het op de juiste manier dragen van de kleding. Samen met jouw leidinggevende, die je erop aan dient te spreken als je niet aan de veiligheidsprotocollen voldoet.

Wie draagt verantwoordelijkheid voor de kosten van bedrijfskleding en het onderhoud?

Of jouw werkgever de bedrijfskleding betaalt of niet, hangt af van wat voor kleding het is. Gaat het om bedrijfskleding met een logo van het bedrijf erop, dan wordt dit altijd betaald door de werkgever. Jij hebt er in je vrije tijd immers niets aan. De kleding blijft ook eigendom van de werkgever. Mocht je dus van baan wisselen, dan moet je de kleding weer inleveren bij je voormalige werkgever. Het reinigen en eventueel repareren van de bedrijfskleding is in dit geval ook voor de kosten van de werkgever. Draag jij de werkkleding in je vrije tijd en gaat deze dan kapot, dan is dit wel voor je eigen rekening. Als het om beroepskleding gaat in plaats van bedrijfskleding, moet de werknemer de kleding vaak zelf aanschaffen. Onder beroepskleding verstaan we kleding die kenmerkend is voor een specifiek beroep. Denk bijvoorbeeld een witte blouse en zwarte broek voor mensen in de bediening. In de meeste gevallen krijg je wel een maandelijkse tegemoetkoming van je werkgever als jij jouw eigen beroepskleding koopt.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×