Let op! Onze showroom is tijdelijk niet fulltime bemand. Dus bel even voordat je ons bezoekt!

3 tips voor het geven en ontvangen van relatiegeschenken

Relatiegeschenken zijn vandaag de dag nog steeds een belangrijk onderdeel van het relatiebeheer binnen ieder bedrijf. Of je nu een internationale organisatie hebt met meerdere vestigingen of een familiebedrijf met een team van niet meer dan 10 man. Met een leuk, persoonlijk geschenk zorg je ervoor dat een klant, leverancier of zakenpartner weer even aan jouw bedrijf denkt. En hopelijk natuurlijk zelfs langer dan even. Maar hoe zorg je nu voor het perfecte relatiegeschenk en waar houd je rekening mee? Wij geven je 3 tips voor het geven en ontvangen van relatiegeschenken!

1. Heeft een bedrijf regels omtrent het aannemen van relatiegeschenken?

Sommige bedrijven hebben strenge regels over het aannemen van relatiegeschenken van buitenaf. Dit zie je vaak bij grotere bedrijven die een bepaalde invloed hebben of werken met gevoelige gegevens. De Rabobank is hier een goed voorbeeld van. Werknemers mogen niet zomaar geschenken aannemen om omkoping en belangenverstrengelingen te voorkomen. Bedrijven hanteren in zulke gevallen vaak een maximumbedrag voor een relatiegeschenk, dus het is goed om hiervan op de hoogte te zijn.  

2. Hoeveel moet een relatiegeschenk ongeveer kosten?

De bedoeling van een relatiegeschenk is om indruk te maken met je bedrijf, maar dat betekent natuurlijk niet meteen dat je met een duur cadeau moet komen. Het gaat niet om de prijs van het geschenk, maar om de waarde die het toevoegt voor de ontvanger. Een persoonlijk cadeau is dus beter dan een cadeau dat alleen duur is. Laat zien dat je erover nagedacht hebt en dat jij jouw zakenrelatie kent. Mocht je niet zo goed weten wat je hem of haar het beste kunt geven, bel dan een keer met de assistent van de ontvanger. Gaat het om een belangrijke relatie, dan doe je er ook goed aan om het geschenk persoonlijk te overhandigen!

3. Wil jij jouw personeel ook eens extra bedanken?

Relatiegeschenken zijn niet alleen voor mensen van buitenaf. Je kunt ze ook inzetten als jij jouw personeel even extra wil bedanken voor hun harde werk. Dit kun je bijvoorbeeld doen als er binnen het bedrijf bepaalde doelen behaald worden of als jullie een grote opdracht binnenhalen. Je personeel maak je vooral blij met functionele cadeaus, zoals een paraplu of een fijn strandlaken. Het is leuk om je logo erop te laten bedrukken, maar doe dit niet te groot, want dat zullen medewerkers niet zo waarderen. Geef je ook cadeaus weg voor de kinderen, zoals petjes of ballonnen, dan mag het logo er wel groter op staan. Voor kinderen is het immers wel leuk om te laten zien waar papa of mama werkt.  

Conclusie  

Ga je dit jaar weer relatiegeschenken weggeven, dan is het bovenal aan te raden om per zakelijke relatie te kijken wat een geschikt cadeau is en hoe je het aan wil pakken. Houd rekening met eventuele regels binnen het bedrijf rondom het aannemen van relatiegeschenken en maak het cadeau in zo’n geval dan ook niet te duur. De prijs van een geschenk is vaak niet zo belangrijk. Het gaat erom dat je laat zien dat je erover nagedacht hebt en dat jij jouw zakenpartners een beetje kent. Maak het dus altijd lekker persoonlijk en ga de relatiegeschenken indien mogelijk zelf brengen!  

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×