Duurzame relatiegeschenken: Goed voor de zakelijke band en je imago

Relatiegeschenken hebben als hoofddoel natuurlijk om de band met je zakelijke relaties te versterken, maar er zit ook een promotionele gedachte achter. Of je nu iemand wil overtuigen om klant te worden of klant te blijven, of je wil gewoon bij een ander bedrijf in de picture komen, een relatiegeschenk is en blijft de beste manier om dit aan te pakken. Steeds meer bedrijven kiezen voor duurzame relatiegeschenken en dat is natuurlijk niet voor niets. In deze blog gaan we het hebben over de meerwaarde van een duurzaam relatiegeschenk!

Hogere kwaliteit en dezelfde bruikbaarheid

Uit onderzoek blijkt dat ontvangers duurzame relatiegeschenken beter beoordelen op het gebied van kwaliteit en aantrekkelijkheid. Daarnaast blijkt het geven van duurzame geschenken een positieve invloed te hebben op de status van een bedrijf in de ogen van de ontvangers ten opzichte van niet-duurzame geschenken. Als je een duurzaam relatiegeschenk geeft, blijkt dit echter niet te betekenen dat de ontvangers het product ook meer gebruiken dan wanneer je een niet-duurzaam geschenk geeft. Functionaliteit en een goede aansluiting op jouw bedrijf en branche blijft dus enorm belangrijk bij het kiezen voor een bepaald relatiegeschenk.

Het voordeel van een consistent duurzaam beleid

Een duurzaam relatiegeschenk geven kan dus een positieve invloed hebben op de status van je bedrijf, maar een consistent duurzaam beleid bied je nog veel meer voordelen. Geef je wel duurzame geschenken, maar doe je verder niets aan duurzaamheid binnen jouw bedrijf, dan kan dit wel eens als schijnheilig worden gezien. Maar het is natuurlijk nooit te laat om duurzamer te werk te gaan binnen jouw organisatie. Consumenten zullen je dan meer zien als maatschappelijk betrokken, verantwoordelijk en moreel. Zeker als je het duurzame beleid consistent toe blijft passen, ook in de reclame-uitingen van je bedrijf. En dat draagt uiteraard nog meer bij aan een positieve status!

Verschillende soorten duurzaamheid

Er zijn verschillende soorten duurzame relatiegeschenken die je kunt geven als bedrijf:

  • Circulaire producten: Circulaire producten zijn producten die gemaakt zijn van gerecyclede grondstoffen, herbruikbare onderdelen of producten die zelf recyclebaar zijn. Het uitgangspunt hiervan is dat de producten zolang mogelijk worden gerepareerd, gedeeld, verhuurd, gerecycled en opnieuw gebruikt worden.
  • Fairtrade producten: Fairtrade of eerlijke handel verwijst naar een manier van handelen waarbij benadeelde producenten een kans krijgen op duurzame ontwikkeling. Dit houdt bijvoorbeeld in dat een producent altijd een eerlijke prijs krijgt voor zijn producten en dat hij niet weg wordt geconcurreerd door grotere producenten.
  • Biologische producten: Biologische producten worden verbouwd zonder het gebruik van kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen en genetisch gemodificeerde organismen. De boeren en telers kiezen ervoor om de natuur zoveel mogelijk zijn gang te laten gaan en zo min mogelijk in te grijpen.

Kijk altijd welke soort duurzaamheid het beste in het MVO-beleid van jouw bedrijf past, zodat je een consistent beleid aan kunt houden. Wil je graag een aantal voorbeelden? Bekijk hier onze duurzame relatiegeschenken ­čśë

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×