Black Friday: Dit is waarom wij niet meedoen

Black Friday heeft de afgelopen jaren veel populariteit gewonnen in Nederland. Van origine komt het idee uit Amerika, waar ieder jaar winkels zelfs extra beveiliging nodig hebben op deze dag omdat het zo stormloopt. De dag staat in het teken van enorm hoge kortingen, zelfs in sommige gevallen op nieuwe producten. Het komt steeds vaker voor dat mensen met grote aankopen wachten tot Black Friday, ook in ons land. Zeker bij gezinnen die wat minder te besteden hebben is dit vaak het geval. Toch zijn de aanbiedingen die je op deze dag tegenkomt niet altijd zo mooi als ze misschien lijken. Daarnaast zet een dag als Black Friday consumenten er toe aan om veel meer te kopen dan ze eigenlijk nodig hebben, wat nu niet bepaald goed is voor onze planeet. Dit is voor ons ook een grote reden dat we deze Black Friday niet meedoen. In dit artikel lichten we het verder toe!

Misleidende aanbiedingen

Op Black Friday krijg je in Nederland vaker te maken met schijnkortingen en misleidende aanbiedingen dan je zou denken. Veel bedrijven verhogen hun prijzen een paar maanden van tevoren, waardoor het lijkt alsof ze erg hoge kortingen geven, terwijl dit eigenlijk wel meevalt. Dit komt voornamelijk voor bij elektronicazaken, aangezien het hier vaak om dure producten gaat. Let hier dus altijd goed mee op als je denkt iets in met korting te kopen op Black Friday. Daarnaast vermelden winkels vaak de adviesprijs tegenover de prijs met korting, in plaats van de prijs waarvoor zij het product aanboden. De adviesprijs ligt vaak al hoger, waardoor het lijkt alsof je meer korting krijgt dan eigenlijk zo is.

Black Friday promoot overconsumptie

Onze voornaamste reden om niet mee te doen aan Black Friday is dat deze dag overconsumptie promoot. Door de lage prijzen zijn consumenten eerder geneigd om dingen aan te schaffen die ze niet nodig hebben. Dat is natuurlijk alles behalve duurzaam. Massaconsumptie heeft een grote, erg negatieve impact op het milieu. Voor zowel de productie als het transport van alle artikelen die op deze dag verkocht worden, zijn fossiele brandstoffen nodig. Producenten verbruiken veel water en grondstoffen bij het massaal produceren van populaire producten en vaak zijn de arbeidsomstandigheden in de fabrieken erg slecht. In een tijd waarin we juist steeds bewuster omgaan met wat we kopen en het minimalisme steeds groter wordt, is meedoen met Black Friday dus eigenlijk ook helemaal niet logisch!

Een mooi alternatief: Green Friday

Om een tegengeluid te geven aan de vervuilende Black Friday heeft Stichting Trees for All een andere speciale dag in het leven geroepen, op dezelfde datum als Black Friday: Green Friday. Er zijn al een hoop modebedrijven die zich hierbij aan hebben gesloten, waaronder Decathlon en H&M Nederland. Deze bedrijven kiezen ervoor om enkel korting te geven op duurzame producten. Gelukkig zijn er steeds meer winkels en bedrijven die de keuze maken dat ze met Black Friday niet meedoen. Doe jij ook (niet) mee? 😉

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×