Green Friday: Een mooi alternatief voor Black Friday!

Een tijdje terug gaven we al aan dat wij, net als veel andere bedrijven in Nederland, niet meedoen met Black Friday. De reden is voornamelijk dat Black Friday niet bepaald een duurzaam initiatief is. In 2017 riep Franse milieuorganisatie Envie een mooi alternatief in het leven: Green Friday. In Nederland wordt dit initiatief fanatiek overgenomen door onder andere Stichting Trees For All, die mensen aanspoort om bomen te planten op Black Friday en geen aandacht te besteden aan de kortingsacties van veel winkels en bedrijven. Ga jij dit jaar meedoen aan Black Friday als bedrijf? Of ga je toch liever voor Green Friday? 

Steeds minder steun voor Black Friday

In Nederland doen we nog maar een aantal jaar echt fanatiek aan Black Friday, maar gelukkig blijkt nu al dat de steun voor deze dag in ons land afneemt. Een derde van alle Nederlanders vindt momenteel zelfs dat de dag moet worden afgeschaft. De reden die men het meest geeft is dat de dag niet echt past bij de focus die we willen leggen op duurzaamheid en energiebesparing vandaag de dag. Alleen onder de jongeren blijkt er meer steun te zijn voor Black Friday. Slecht 16% van de jongeren in Nederland is voor een landelijk kortingsverbod op deze dag. Toch vindt 44% van hen ook niet dat het past bij de tijdsgeest, maar uit onderzoek blijkt dat 85% van de Generatie Z alsnog gewoon op koopjesjacht gaat op de laatste vrijdag van november. Vermoedelijk heeft dit te maken met de hoge kosten voor levensonderhoud. Dit treft studenten en jongeren natuurlijk behoorlijk.

Wat kun je doen als bedrijf of Green Friday?

Wil je als bedrijf graag iets doen met Green Friday? Meer dan 160 merken en bedrijven doen mee met dit duurzame alternatief, waaronder Decathlon, Dille & Kamille, Innocent, Intratuin en ANWB. Stichting Trees For All zet zich samen met deze bedrijven in om bomen te planten op Green Friday via duurzame bosprojecten van de stichting. Het doel dat ze voor dit jaar hebben gesteld is om 50.000 bomen te planten!

Veel bedrijven met iconische logo’s zetten hun logo op groen tijdens Green Friday, zodat consumenten meteen zien dat ze daar een bewuste aankoop kunnen doen. Daarnaast hebben veel retailers afgesproken om geen korting te geven op deze dag of alleen korting te geven op duurzame producten. Zo willen ze consumenten bewuster maken in wat voor aankopen ze doen en proberen overconsumptie tegen te gaan. Dit is dus al iets dat jij kunt doen als bedrijf. Bied tijdens Black Friday geen kortingen aan of doe dit alleen op duurzame producten. Je kunt er daarnaast voor kiezen om bomen te doneren aan Stichting Trees For All, zodat zij hun mooie doel kunnen behalen. Als je wil kun je jouw eigen bomen zelfs bij hen gaan planten op 24 november 😉

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×